سوسور و حداد عادل

احمد خدادادحسینی

 

1 . فردینان دوسوسور زبان  شناس ساختارگرای سوئیسی در مباحث  زبان شناسی مربوط به دال و مدلول با تمایز قائل شدن بین این دو به این نتیجه می رسد که رابطه ی بین دال و مدلول اختیاری است. در زبان شناسی، دال “تصویر آوایی” است یعنی همان  واژه ای که گفته یا نوشته می شود و مدلول آن چیزی است که نشانه به آن اشاره دارد. او تأکید می کند که هیچ دلیل خاصی وجود ندارد که مثلا  دو واژه لیف و فیل هرکدام به یک مدلول خاصی دلالت داشته باشند و فقط در قوانین ساختاری زبان است که این دو واژه هر یک به مدلول خاصی اشاره دارند.

2 . در ادبیات سیاسی جامعه ی ما اصطلاح “الگوی چینی ” مفهوم خاصی را می رساند. باید گفت  الگوی  چینی به عنوان دال ،  به جامعه ای با ویژگیهای رفاه اجتماعی و اقتصادی و خفقان سیاسی اشاره دارد.

3 . جناب حداد عادل از چهره های شناخته شده ی عرصه فرهنگ و سیاست این مرز و بوم که به عنوان رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با زبان شناسی هم سر وکار دارند اخیرا عنوان کرده اند که ایران را به ژاپن اسلامی تبدیل می کنیم.

4 . کشوری چون ژاپن در زمینه های اقتصادی و اجتماعی توسعه یافته و دارای یک فضای باز سیاسی است ( نسبت به الگوی چینی ). به کار بردن واژه ی اسلامی که معنای حکومت دینی را می رساند باعث می شود جامعه ای محدودتر (از نظر سیاسی)نسبت به ژاپن درنظر بیاید که با کمی مسامحه می توان آن را همان الگوی چینی دانست. در واقع ژاپن اسلامی ، دالی جدید برای همان مدلول قدیمی است. 

نشریه ی کوبه - شماره‌ی ۲