گروه فلسفه دانشگاه تهران به یک «فصلنامه» اکتفا کرده است


 در اسارت کلاس ها


محمد نجفی: گروه فلسفه ی دانشگاه تهران به اعتراف بسیاری از اساتید و دانشجویانی که گروه های فلسفه ی دیگرِ دانشگاهی در ایران را دیده اند بهترین گروه فلسفه ی دانشگاه های ایران است اما نگاهی هر چند گذرا به کارنامه ی چند ساله ی اخیر گروه، این واقعیت را نمایان می کند که این گروه  به تنها چیزی که بسنده کرده برگزاری کلاس ها، ارایه ی واحدها و به سرانجام رساندن اوضاع تحصیلی دانشجویان تا اخذ مدرکی دانشگاهی است و نه بیشتر.

اگرچه این موضوع را می توان به گروه های دیگر آموزشی به ویژه آن ها که در حوزه ی علوم انسانی اند نیز تسری داد اما بی راه نیست اگر از معتبرترین گروه فلسفه ی فعلی دانشگاهی در ایران انتظار آن را داشت که مبادرت به برگزاری نشست ها، سخنرانی ها، سمینارها و همایش هایی نماید تا زمینه ای مساعد جهت پویایی اندیشه ی فلسفی و فرصت هایی هرچه بیشتر برای تولید فکر فراهم آید.

از دیگر سو این گروه تاکنون به انتشار فصلنامه ی ”فلسفه“ اقدام کرده است که متأسفانه نتوانسته جای خود را در میان دانشجویان فلسفه و حتا برخی از اساتید باز کند و در زمینه ی برگزاری برنامه های فوق برنامه نیز هیچ اقدام درخور توجهی صورت نداده است. با این اوصاف شاید بد نباشد که گوشه ی چشمی به تجربه ی جاهای دیگر هم چون گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، مؤسسه ی پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و... داشت و نیز چشم امیدی به وعده هایی که اخیراً مدیر گروه داده اند.


 قیل و قال، نشریه ی گروه فلسفه دانشگاه تهران، شماره ۶، دوشنبه ۷ دی ۸۳