با صداقت فکری بخوانید

قاتلانِ ارواح

عاطفه صاحب قدم ـ ورودی
82

283 دانش آموز در سال گذشته اقدام به خودکشی کرده اند. دو قاتلی که در جریان پاکدشت بیش از ده ها کودک را به قتل رساندند دستگیر شدند...

روزنامه را به گوشه ای پرت می کنم. خسته از تمام صفحات حوادث. دکمه ضبط را فشار می دهم. صدایی لرزان دکلمه وار شروع به خواندن می کند: ” در میان مردم قاتلانی هستند که هرگز خونی نریخته اند و دزدانی که هرگز چیزی به سرقت نبرده اند و دروغ گویانی که جز به حقیقت زبان نرانده اند...“

 ■ ■ ■

و بخوانید این قصه را از شهرزاد قصه گو:

یکی بود، هیشکی نبود. یه جوونی بود که کله َش بوی قرمه سبزی می داد. پدر و مادرشو عاصی کرده بود. چون با اون رتبه ی دو رقمیش می خواست فلسفه دانشگاه تهران بخونه... تا این که 3 مهر رسید. او رفت دانشگاه تهران. سر کلاس اولین کلاس درسش، یعنی درس شیرین منطق قدیم! البته با استادای خیلی جدید!!!

استاد وارد شد. دانشجوهای تازه وارد برخاستند. اونم مثّه همه بلند شد با کلی انرژی. همه نشستند ولی او نه. آخه استاد او نو صدا کرده بود و همین طور که براش توضیح می داد: ”ما سر کلاس یه دانشجو می خوایم نه یه درخت بید مجنون“ تمام موهاشو دونه دونه با تیغ تیز قطع کرد. بعدم اونو فرستاد بیرون تا خودشو مرتب کنه و برگرده. اونم رفت بیرون ولی هنوز برنگشته. می گفتن که خودکشی کرده.

■ ■ ■

بشمریم ما در طول روز چه قدر به روح دیگران لگد می زنیم. مخصوصاً اونایی که مدیریت مجموعه های مختلفی مثل کلاس درس، ادارات و ...رو بر عهده دارند.

قضاوت با شما...

 

قیل و قال، نشریه ی گروه فلسفه دانشگاه تهران، شماره ۳، دوشنبه ۹ آذر ۸۳