نگاهی گذرا به گروه فلسفه ی دانشگاه تهران

 

اشاره: متن زیر و اطلاعاتی که در پی خواهد آمد برگرفته از سایت دانشگاه تهران ( به آدرسِ   http://www.ut.ac.ir ) می باشد. البته به نظر    می رسد بخشی از این اطلاعات به دلیل گذشت زمان و با وجود تغییر در آن ها هم چنان در این سایت دست نخورده باقی مانده اند؛ نظیر سِمَتِ دکتر محمود خاتمی. ایشان تنها دانشیار گروه هستند که استادیار ذکر شده که در جذول زیر اصلاح شده است. در همین راستا قیل و قال آمادگی خود را برای چاپ اطلاعات صحیح و هرگونه موضوعی که در این رابطه باشد به مدیریت گروه فلسفه اعلام می نماید.

  ■ ■ ■

رشته ی فلسفه در ابتدا در دارالمعلمین عالی به همراه رشته های ادبیات فارسی و ادبیات عرب به سال 1296 تأسیس شد و از سال 1307 شروع به فعالیت نمود. پس از تأسیس دانشکده ی ادبیات در سال 1313 تحت عنوان فلسفه علوم تربیتی و روانشناسی اقدام به پذیرش دانشجو نموده و در سال 1343 رشته های علوم تربیتی و روانشناسی از فلسفه جدا شد.

تحصیلات تکمیلی این گروه از سال 1336 آغاز به فعالیت نموده است و تاکنون حدود 250 عنوان رساله در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد در موضوعات فلسفه غرب و فلسفه تطبیقی (تطبیق میان فلسفه ی غرب و اسلامی) در این گروه دفاع شده است. تا کنون حدود 110 جلد کتاب توسط اساتید محترم این گروه ترجمه و تألیف شده است.

گروه فلسفه دارای کتابخانه ای تخصصی است که حدود 6000 جلد کتاب فارسی، انگلیسی، فرانسه، عربی و آلمانی برای استفاده ی اساتید و دانشجویان موجود است. لازم به ذکر است که بیش از نیمی از کتاب های گروه، اهدایی آقایان جناب آقای دکتر سید یحیی مهدوی و جناب آقای منوچهر بزرگمهر است که بیشتر نیازهای دانشجویان و اساتید محترم گروه را تأمین می نماید.


تعداد دانشجویان:

 مقطع کارشناسی: 140 دانشجو، مقطع کارشناسی ارشد: 41 دانشجو، مقطع دکتری: 22 دانشجو        

اولین مدیر گروه فلسفه پس از مستقل شدن، مرحوم جناب آقای دکتر سید یحیی مهدوی بوده اند که بعد از ایشان به ترتیب آقایان دکتر رضا داوری، دکتر کریم مجتهدی، مرحوم دکتر سید جلال الدین مجتبوی، دکتر رضا داوری، دکتر محسن جهانگیری، دکتر احمد احمدی، دکتر حسین غفاری  مدیر گروه بوده اند. مدیر فعلی گروه جناب آقای دکتر عالمی می باشد.

تلفن تماس با گروه: 6112588

 Email: philosophy@ut.ac.ir


اعضای هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران:

 

استاد

 استادیار

استاد

استاد

استادیار

استادیار

دانشیار

استاد

استادیار

استادیار

استادیار

استادیار

استادیار

استادیار

 ghdinani@ut.ac.ir

ـــــــــــــــــــــــــــ

npourjavady@yahoo.com

mjahan@ut.ac.ir

president@persianacademy.ir

m.h.beheshti@honar.ac.ir

khatam@ut.ac.ir

 rdavari@ut.ac.ir

mrgran@ut.ac.ir

 ـــــــــــــــــــــــــــ

hghafari@ut.ac.ir

ـــــــــــــــــــــــــــ

 ـــــــــــــــــــــــــــ

 ـــــــــــــــــــــــــــ

غلامحسین ابراهیمی دینانی

 علی اردشیر لاریجانی

نصراله پورجوادی

محسن جهانگیری

غلامعلی حداد عادل

محمد رضا حسینی بهشتی

محمود خاتمی

رضا داوری اردکانی

محمد رضا ریخته گران

سیدحمید طالب زاده

حسین غفاری

روح اله عالمی

مهدی قوام صفری

سعید زیبا کلام


قیل و قال، نشریه ی گروه فلسفه دانشگاه تهران، شماره ۴، دوشنبه ۱۶ آذر ۸۳